Jan Beuving is een bètaman in de alfajungle van het theater. Door zijn ogen ziet u de wereld zoals u haar nog nooit zag, hinkend van het ene verkeerde been op het andere. U zult nooit meer onnadenkend langs een verkeersbord rijden. Altijd even glimlachen als de oudste man ter wereld weer eens doodgaat.
Gewapend met een ruitjesoverhemd en een stapel nieuwe liedjes en conferences neemt Jan, winnaar van de Annie M.G. Schmidtprijs, u mee in zijn onnavolgbare logica. Met taal waar niemand op rekent en gereken waar niemand naar taalt, raakt hij u met de mooiste verhalen. Want iemand moet ze vertellen en Jan is iemand. En niet zomaar iemand, want niemand is zoals Jan.
‘Deze wiskundige blijkt over een fijnzinnige, poëtische geest te beschikken’, schreef de jury van het Leids Cabaret Festival. ‘Hij straalt de natuurlijke autoriteit uit van mensen die samenvallen met wie ze zijn.’ De jury van de Annie M.G. Schmidtprijs noemde hem een jonge vakman en repte van een modern chanson met een schitterende tekst.
Jan Beuving studeerde – na de wiskunde – aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. Zijn debuutprogramma Reken maar nergens op (met Daan van Eijk) ging in zijn geheel over exacte wetenschap. Het programma kreeg lovende reacties en speelde voor volle zalen. ‘Een puik programma’, aldus NRC. ‘Van bovengemiddeld kaliber’, zei de Theaterkrant.
Jan Beuving verzorgt als columnist wekelijks De Korte Corner in het programma Studio Voetbal. Als tekstschrijver is hij werkzaam voor onder anderen Karin Bloemen en Angela Groothuizen en werd hij genomineerd voor een Musical Award.
wiskundemeisje en hoogleraar science communication Ionica Smeets in de Volkskrant: ‘Er zijn weinig dingen waar ik jaloers op ben, maar het talent van Jan Beuving is er één van.’
Om Raaklijn te ontwikkelen heeft Jan het Stijgend Applaus Stipendium 2016 ontvangen. De Stichting Blijvend Applaus kent het stipendium jaarlijks toe aan twee jonge veelbelovende podiumkunstenaars op het gebied van cabaret en kleinkunst.