KIK Productions

voorstellingen

De nieuwe Madonna

Interview

De nieuwe Madonna © Mark Uyl
geluid: Damir Turkanovic
licht: Wouter van den Bosch
regie: Eva Bauknecht


management: Strictly Creative Music Management | strictlycreative.nl
theaterconcert 2016-2017

Anneke van Giersbergen over haar theaterconcert De nieuwe Madonna

door Robert Knippen
Anneke zingt en speelt jaren 80-klassiekers solo

Als rockzangeres toert Anneke van Giersbergen al vele jaren succesvol door binnen- en buitenland. In het clubcircuit maakt ze tussen 1994 en 2007 furore als kleurrijke frontvrouw van de metalband The Gathering. Samen met die formatie maakt Van Giersbergen negen albums en bezoekt ze alle uithoeken van de wereld. In 2007 besluit ze The Gathering te verlaten. Ze brengt met haar nieuwe band Agua de Annique in vlot tempo een aantal platen uit, die haar direct als soloartiest op de kaart weten te zetten en zowel door pers als publiek goed ontvangen worden. In januari 2012 brengt ze Everything Is Changing uit onder haar eigen naam. Met dit album bereikt Van Giersbergen een nieuwe mijlpaal in haar prille solocarrière en dit levert haar dan ook Edison-nominaties op in de categorieën ‘beste zangeres’ en ‘beste album’.

In 2015 toert ze intensief met de band The Gentle Storm, na het uitkomen van de cd The Diary die ze samen met componist en multi-instrumentalist Arjen Lucassen (Ayreon) maakt.

Voorjaar 2016 vervolgens gaat een lang gekoesterde wens om ook in het theater te spelen, in vervulling. In het eerste seizoen van het televisieprogramma De Tiende van Tijl vertolkt Anneke een aria van Henry Purcell. Geïnspireerd door de ontelbare positieve reacties, verzamelt ze samen met presentator Tijl Beckand de mooiste aria's om die vervolgens van een modern jasje te voorzien in de voorstelling Verloren Verleden. De IJslandse indie-folkgroep Árstíðir begeleidt haar tijdens de tournee.

Het theater bevalt haar zo goed, dat ze dit najaar opnieuw op pad gaat. Ditmaal solo, met het theaterconcert De nieuwe Madonna. Als tiener op haar zolderkamertje in Sint-Michielsgestel, droomde ze al van een leven als artiest. Pop uit de jaren tachtig staat symbool voor die periode. Madonna, Prince, Cindy Lauper, George Michael en INXS, ze komen allemaal voorbij. De cheesy producties zijn echter vervangen door mooie, akoestische uitvoeringen.

Ik sprak de zangeres kort tijdens de voorbereidingen van haar nieuwe theaterprogramma.


Ben jij de nieuwe Madonna?
‘Als tiener was Madonna inderdaad mijn grote voorbeeld en wilde ik niets liever dan doen wat zij deed. Ik fantaseerde dus vaak dat ik op een dag in de Popfoto zou staan met daar boven de kop: Anneke is de nieuwe Madonna! Op school viel het op dat ik mooi kon zingen, dus ik ben op zangles gegaan en deed regelmatig mee aan al die typische jaren 80-Soundmixwedstrijden. Dan won ik als Janet Jackson. Via mijn broer ontdekte ik niet veel later de harde gitaren en daar voelde ik me helemaal thuis. Uiteindelijk ben ik toch in muziektijdschriften terechtgekomen, maar dan gaat het meestal wel om bijvoorbeeld de Aardschok, of Metal Hammer.’

Wat fascineerde je zo aan Madonna?
‘Haar lef en hoe ze eruitzag. Mijn hele kamer hing vol met Madonnaposters en -plaatjes. Op het toneel zullen ook elementen uit mijn tienerkamer te zien zijn. Ik zat echt uren te staren naar haar ontelbare looks en die probeerde ik dan na te bootsen. Ik kwam er wel vrij snel achter dat Madonna eigenlijk niet zo goed kon zingen, maar ik vond Prince ook geweldig en dat was natuurlijk een ontzettend goede muzikant.’

Speel je alleen jaren 80-liedjes?
‘Ja, alle nummers uit de voorstelling zijn in de jaren tachtig uitgebracht. Opvallend veel liedjes uit 1985 overigens, dat was echt een heel goed jaar wat popklassiekers betreft. Ik speel ze op akoestische gitaar en daardoor klinken ze echt verrassend modern. De synthesizers en productietechnieken verraden vaak dat het om een jaren tachtig-nummer gaat, maar dat kun je nu niet meer horen. Sommige arrangementen heb ik dicht bij het origineel gehouden, maar in de meeste gevallen heb ik er een eigen draai aan kunnen geven. Het zijn allemaal echte klassiekers, dus ook als je de jaren 80 niet bewust meegemaakt hebt, ken je de meeste liedjes.’

Komt er ander publiek naar je theaterconcerten dan naar je rockoptredens?
‘Het is nog meer divers en dat vind ik echt ontzettend leuk. Natuurlijk zie ik veel bekende gezichten, maar lang niet allemaal. Veel fans nemen bijvoorbeeld hun ouders eens mee naar het theater, maar ik merk ook dat er veel nieuw publiek op het jaren 80-thema afkomt. Soms kennen ze mij niet eens zo goed, maar hebben ze gewoon zin om al die nummers weer eens te horen. In tegensteling tot mijn cluboptredens is er in het theater ook veel meer ruimte voor persoonlijke verhalen. Ik vertel over mijn jeugd en dat zal voor veel mensen heel herkenbaar zijn.’

Hoe kijk je terug op Verloren Verleden, je eerste theatertour?
‘Ik heb daar heel veel plezier aan beleefd en bovendien veel van geleerd. Je kunt tijdens een theaterconcert echt een verhaal vertellen en je publiek meenemen. Samen met een regisseur kijken naar een opbouw en spanningsboog, dat had ik nog nooit gedaan. Normaal gesproken maak je een volgorde van liedjes en dat is het dan. ‘Verloren Verleden’ heb ik samen met de IJslandse band Árstíðir uitgevoerd. Nu sta ik alleen op het podium en daardoor krijg je een heel speciale band met je publiek. Het is erg persoonlijk, dat past wel bij me.’

De nieuwe Madonna van Anneke van Giersbergen is tot en met eind november 2016 in diverse theaters te zien. Tickets zijn online of aan de kassa's van de theaters te koop.