KIK Productions

voorstellingen

Deer

Recensies

Deer © Femke Teussink
tekst en spel: Nathalie Baartman
techniek en lichtplan: Ramon Keuben

regieadvies: Jessica Borst
2024-2025

Over Deer schreef

Scènes
****: ‘met heel veel humor, heel veel zelfspot, een paar onverwachte fysieke uitspattingen en zelfs met heel veel spanning…een simpele, maar oh zo belangrijke, indringende boodschap aan de politiek en de medemens.’
de Volkskrant
‘volstrekt eigenzinnige cabaretier…een onaangepast personage belandt in bizarre taferelen. Baartman acteert dit allemaal sterk, en diverse stukken werken komisch.’
Theaterkrant
‘Baartman floreert in haar beeldspraak, haar imitaties en haar bijna absurdistische herhaling. Ze krijgt de zaal steeds harder aan het lachen. Haar afsluitende protestlied is prachtig.’
Trouw
‘ontzettend leuk materiaal. Baartman kan geweldig tieren... gloedvolle, vrolijke jodeldemonstraties.’
Theaterparadijs
‘Baartman is écht grappig, gaat slim om met actualiteit en heeft een gave om verhalen te vertellen.’
NRC
‘expressieve stijl…Baartman fantaseert grappig…Mooi is het slotlied.’

Nathalie in 'Wat zijn dit voor vragen?'

de Volkskrant
Op vrijdag 4 april sprak Gidi Heesakkers met Nathalie voor haar rubriek Wat zijn dit voor vragen? in de Volkskrant. Je kunt het interview hier lezen.

Wat zijn dit voor vragen? Tien dilemma’s voor cabaretier Nathalie Baartman (51), die in haar voorstelling
Deer een zacht antwoord zoekt op deze harde tijd. Ook al zijn de ergernissen talloos en lijkt de noodzaak tot demonstreren oneindig: het draait er volgens haar om dat je hart niet dichtgaat.

Nathalie schreef een Cultuurdagboek in aanloop naar de première

NRC
In aanloop naar de première van Deer schreef Nathalie op verzoek van NRC een Cultuurdagboek voor de krant: 
Cabaretier Nathalie Baartman trekt langs de theaters met haar voorstelling ‘Deer’. „Laatst zei een toeschouwer naderhand tegen me: ‘Ik kon jouw dialect heel goed verstaan. Mijn hond komt ook uit de Achterhoek.’

Over haar vorige programma SNAK schreef

NRC
****: ‘sterke achtste voorstelling [...] fijne absurdistische nummers [...] pakkende oneliners.’
Scènes
****: ‘Baartman jongleert uiterst behendig met licht en zwaar en weet daarbij door haar gave vertelkunst ook nog te ontroeren…Theater moet verbinden, is het credo van deze onalledaagse cabaretvrouw. Dat lukt glansrijk.’ 
de Volkskrant
'Gelukkig heeft Nathalie Baartman haar publiek, en gelukkig hebben wij haar.'
Theaterkrant
'Haar Twentse roots, maar vooral haar blik op deze wereld zijn al die jaren haar "unique sellingpoints" geweest [...] wonderschone liedjes.'