Dancing Queens met alle grote hits van ABBA door de zussen Van der Poel
Fanny LapouleIn de xs tribute to ABBA, genaamd Dancing Queens zingen de zussen Beatrice en Vera van der Poel de liedjes van ABBA op een unieke manier. Zij kruipen in de huid van de rode Anni-Frid Lyngstad en de blonde Agnetha Fältskog die op hun beurt terugkijken op hun carrière. In een Zweedse sauna vertellen de dames de hilarische, dramatische en smeuïge verhalen van toen. Het publiek krijgt een inkijkje in het grote succes van ABBA, waardoor de liedjes een extra lading en betekenis krijgen.
In hun kindertijd zongen Beatrice en Vera van der Poel al samen. Ze lijken dezelfde bloedgroep en timing te hebben. Hun stemmen vloeien mooi samen. Met de kleinste beweging of een enkele blik weet de een wat de ander bedoelt. Het gekibbel en getut in de kleedkamer is zussen vertrouwd. Hun lol op het podium werkt aanstekelijk.
Beide dames zijn singer-songwriters en brengen eigen albums uit. Voor deze persoonlijke ode aan de twee sterke vrouwen van ABBA onderbreken ze hun persoonlijke werk met liefde.
Agnetha en Frida waren geen zussen van elkaar, maar leefden alsof dat wel zo was. Ze hebben veel meegemaakt samen. Ze waren dag en nacht met elkaar op pad, de hele wereld over. Het waren succesvolle vrouwen met een gezin, die zich staande moesten houden in de harde wereld van de muziekindustrie.
In Dancing Queens komen alle hits van ABBA voorbij: uiteraard Dancing Queen, maar ook The Winner Takes It All, Knowing Me Knowing You, Voulez Vous, SOS en natuurlijk Mama Mia. De zussen Van der Poel worden bijgestaan door pianist Leo Bouwmeester. Op virtuoze wijze speelt hij de liedjes, zoals ze oorspronkelijk geschreven zijn. Hij staat in zijn eentje garant voor Björn én Benny. En het publiek? Dat mag meezingen.
Tijd voor een interview met de twee zussen Beatrice en Vera van der Poel.
door Fanny Lapoule
Hoe is ABBA in jullie leven gekomen?
Beatrice: ‘Als jonge meiden dansten we vroeger thuis op Dancing Queen van ABBA, dat was in 1976. Ik herinner me ook nog heel goed de videoclip die TOPPOP uitzond, met die prachtige baljurken en hoeden die Agnetha en Frida droegen.’
Vera: ‘Heel koninklijk en als kleine meisjes wilden wij dat natuurlijk ook: dansende prinsessen zijn.’
Hoe is deze ABBA-tribute begonnen?
V: ‘Het hing al heel lang in de lucht, want als zussen klinken wij samen als een klok. We zongen vroeger al samen in de band Beeswamp waarmee we ook in de VS optraden.’
B: ‘Het begon eerst als een idee voor theaterfestival De Parade, maar we voelden al meteen dat dit groter kon worden.’
Wat kunnen we verwachten van deze voorstelling?
V: ‘Wij spelen Anni-Frid en Agnetha van nu. Ze zijn ouder en wijzer geworden en kijken terug op vroeger. Wij zingen alle hits van ABBA en tussendoor vertellen we de verhalen van toen, zowel de hilarische als dramatische en smeuïge anekdotes. De liedjes krijgen hierdoor een extra lading en betekenis.’
B: ‘Het publiek krijgt een inkijkje in het succes van ABBA. Leo Bouwmeester begeleidt ons op piano. Hij is zó virtuoos. Als hij met ons speelt, mis je eigenlijk niets meer. Dan heb je geen grote band meer nodig. Onze voorstelling is intiem en persoonlijk. Er zijn heel veel ABBA-tributebands, maar er is er geen een, die zoals wij, een ode brengen aan de twee sterke vrouwen van ABBA, die de band mede zo wereldberoemd maakten. Leo is in zijn eentje Benny en Björn. Daarom hebben we het een extra small tribute to ABBA genoemd.’
B: ‘Er gebeurt altijd wel iets onverwachts tijdens de show. Een keer ging het brandalarm af. De rookmachine had te veel rook gemaakt en het theater was vergeten de melder uit te zetten. Een andere keer was Agnetha’s jurk zo statisch dat ze languit op het podium moest gaan liggen om haar jurkje weer fatsoenlijk te krijgen.’
V: ‘Ook hebben we weleens op het podium gestaan toen het podiumlicht uitging. Het was ineens stikdonker. En tja, dan ga je maar in het donker verder. Laatst zat onze moeder van 92 op de eerste rij. Ze zong hard mee en kreeg een staande ovatie van het publiek. Onvergetelijk!’
Wat is er zo goed aan ABBA?
V: ‘ABBA zit in het collectief geheugen. Mensen kunnen alle liedjes moeiteloos meezingen. Of je nou jong of oud bent. En iedereen wordt er blij van!
De melodieën zijn ‘catchy’ en herkenbaar, maar toch niet voor de hand liggend. De teksten van de refreinen spreken tot de verbeelding. Bennie en Björn werden vaak geïnspireerd door grote klassieke componisten als Bach en Mozart, vanwege hun lyrische melodieën en de harmonische opbouw van hun composities.’
B: ‘Let wel: aan elk ABBA-album is enorm veel toegevoegd, denk aan extra instrumenten en stemmen. ABBA had live op het podium een hele batterij aan achtergrondzangeressen en een gigantische band ter beschikking. Wij doen alles maar met z’n drieën: twee stemmen en een piano. [Lacht.] Zo hoor je dan wél weer beter hoe knap die liedjes geschreven zijn.’
Hoe is het om als zussen op het podium te staan?
V: ‘We hebben als het ware dezelfde bloedgroep, hartslag en timing. Onze stemmen blenden goed, ze versmelten op een mooie manier. Met de kleinste beweging of een blik naar elkaar, weten we wat de ander bedoelt. Ik denk dat we elkaar daarom ook sneller muzikaal durven uit te dagen. We hebben erg veel lol met elkaar.’
B: ‘We kunnen als zusjes lekker kibbelen en tutten in de kleedkamer. Zonder gedoe, lekker ongecompliceerd en vertrouwd. Agnetha en Frida waren dan wel geen echte zusjes van elkaar, maar het lijkt alsof ze dat wel waren. Ze hebben samen zoveel meegemaakt. Dag en nacht waren ze samen op pad; op tournee, in de studio en op televisie. Ze waren succesvolle vrouwen met een gezin, die zich staande moesten houden in de harde wereld van de muziekindustrie.’
Hoe is het om in de huid te kruipen van Agnetha…
V: ‘Frida noemt mij in de voorstelling Aggie en ik noem haar Friedje. We zijn hartsvriendinnen. Samen door dik en dun, ook voor wat betreft de irritaties, teleurstellingen en het verdriet. Agneta was een fantastische zangeres, ze kon alles met haar elastische stem. Ze heeft iets melancholisch over zich, gedeeltelijk door de ups en downs in haar leven, vermoed ik. Ze was onzeker, gevoelig en kreeg een relatie met een fan die een stalker bleek. Dat moet verschrikkelijk voor haar zijn geweest. Als superster ben je al zo kwetsbaar.’
…en in die van Anni-Frid?
B: ‘Anni-Frid heeft veel ingeleverd om zo succesvol te kunnen zijn. Ze verliet haar gezin om professioneel zangeres te worden, dat is een groot offer. Ik heb enorme bewondering voor haar!’
Wat is jullie muzikale achtergrond?
B: ‘Ik ben als beeldend kunstenaar opgeleid en heb mijzelf het acteren en zingen aangeleerd. Ik schrijf Nederlandstalige liedjes en breng albums uit. Momenteel treed ik ook op met Nederlandse vertalingen van klassiekers van Jacques Brel.’
V: ‘Ik ben als zangeres aan het conservatorium opgeleid en geef nu zelf les op het conservatorium. Ik schrijf Engelstalige liedjes. Ik heb net een nieuwe ep uitgebracht en speel ook in de concertvoorstelling Solomet3.’
De hits van ABBA zijn ook populair bij karaokeliefhebbers. Mag er meegezongen worden van jullie?
B: ‘Natuurlijk mogen de mensen meezingen! Dat vinden we heerlijk en het is ook bijna onmogelijk om het niet te doen. Soms zijn wij even de tekst kwijt, dat gebeurt op onze leeftijd [Beatrice en Vera lachen]. We vragen het publiek om ons dan even te helpen.’
Tot slot, wat is jullie lievelingsnummer?
V: ‘Oeh dat is moeilijk. Er zijn zoveel goede liedjes! Ik heb altijd een kippenvelmoment bij Thank you for the Music als iedereen meezingt.’
B: ‘The winner takes it all, omdat het zo’n universeel nummer is. Het leven loopt soms anders dan je zou willen. Je wordt verlaten en bent aangewezen op jezelf. Je voelt dat dit lied emotie losmaakt bij het publiek.’
Dancing Queens - xs tribute to Abba is vanaf 14 september te zien in diverse theaters.
Kaarten zijn te koop op de website of aan de kassa van de theaters.
Check de speellijst hier.
In hun kindertijd zongen Beatrice en Vera van der Poel al samen. Ze lijken dezelfde bloedgroep en timing te hebben. Hun stemmen vloeien mooi samen. Met de kleinste beweging of een enkele blik weet de een wat de ander bedoelt. Het gekibbel en getut in de kleedkamer is zussen vertrouwd. Hun lol op het podium werkt aanstekelijk.
Beide dames zijn singer-songwriters en brengen eigen albums uit. Voor deze persoonlijke ode aan de twee sterke vrouwen van ABBA onderbreken ze hun persoonlijke werk met liefde.
Agnetha en Frida waren geen zussen van elkaar, maar leefden alsof dat wel zo was. Ze hebben veel meegemaakt samen. Ze waren dag en nacht met elkaar op pad, de hele wereld over. Het waren succesvolle vrouwen met een gezin, die zich staande moesten houden in de harde wereld van de muziekindustrie.
In Dancing Queens komen alle hits van ABBA voorbij: uiteraard Dancing Queen, maar ook The Winner Takes It All, Knowing Me Knowing You, Voulez Vous, SOS en natuurlijk Mama Mia. De zussen Van der Poel worden bijgestaan door pianist Leo Bouwmeester. Op virtuoze wijze speelt hij de liedjes, zoals ze oorspronkelijk geschreven zijn. Hij staat in zijn eentje garant voor Björn én Benny. En het publiek? Dat mag meezingen.
Tijd voor een interview met de twee zussen Beatrice en Vera van der Poel.
door Fanny Lapoule
Hoe is ABBA in jullie leven gekomen?
Beatrice: ‘Als jonge meiden dansten we vroeger thuis op Dancing Queen van ABBA, dat was in 1976. Ik herinner me ook nog heel goed de videoclip die TOPPOP uitzond, met die prachtige baljurken en hoeden die Agnetha en Frida droegen.’
Vera: ‘Heel koninklijk en als kleine meisjes wilden wij dat natuurlijk ook: dansende prinsessen zijn.’
Hoe is deze ABBA-tribute begonnen?
V: ‘Het hing al heel lang in de lucht, want als zussen klinken wij samen als een klok. We zongen vroeger al samen in de band Beeswamp waarmee we ook in de VS optraden.’
B: ‘Het begon eerst als een idee voor theaterfestival De Parade, maar we voelden al meteen dat dit groter kon worden.’
Wat kunnen we verwachten van deze voorstelling?
V: ‘Wij spelen Anni-Frid en Agnetha van nu. Ze zijn ouder en wijzer geworden en kijken terug op vroeger. Wij zingen alle hits van ABBA en tussendoor vertellen we de verhalen van toen, zowel de hilarische als dramatische en smeuïge anekdotes. De liedjes krijgen hierdoor een extra lading en betekenis.’
B: ‘Het publiek krijgt een inkijkje in het succes van ABBA. Leo Bouwmeester begeleidt ons op piano. Hij is zó virtuoos. Als hij met ons speelt, mis je eigenlijk niets meer. Dan heb je geen grote band meer nodig. Onze voorstelling is intiem en persoonlijk. Er zijn heel veel ABBA-tributebands, maar er is er geen een, die zoals wij, een ode brengen aan de twee sterke vrouwen van ABBA, die de band mede zo wereldberoemd maakten. Leo is in zijn eentje Benny en Björn. Daarom hebben we het een extra small tribute to ABBA genoemd.’
B: ‘Er gebeurt altijd wel iets onverwachts tijdens de show. Een keer ging het brandalarm af. De rookmachine had te veel rook gemaakt en het theater was vergeten de melder uit te zetten. Een andere keer was Agnetha’s jurk zo statisch dat ze languit op het podium moest gaan liggen om haar jurkje weer fatsoenlijk te krijgen.’
V: ‘Ook hebben we weleens op het podium gestaan toen het podiumlicht uitging. Het was ineens stikdonker. En tja, dan ga je maar in het donker verder. Laatst zat onze moeder van 92 op de eerste rij. Ze zong hard mee en kreeg een staande ovatie van het publiek. Onvergetelijk!’
Wat is er zo goed aan ABBA?
V: ‘ABBA zit in het collectief geheugen. Mensen kunnen alle liedjes moeiteloos meezingen. Of je nou jong of oud bent. En iedereen wordt er blij van!
De melodieën zijn ‘catchy’ en herkenbaar, maar toch niet voor de hand liggend. De teksten van de refreinen spreken tot de verbeelding. Bennie en Björn werden vaak geïnspireerd door grote klassieke componisten als Bach en Mozart, vanwege hun lyrische melodieën en de harmonische opbouw van hun composities.’
B: ‘Let wel: aan elk ABBA-album is enorm veel toegevoegd, denk aan extra instrumenten en stemmen. ABBA had live op het podium een hele batterij aan achtergrondzangeressen en een gigantische band ter beschikking. Wij doen alles maar met z’n drieën: twee stemmen en een piano. [Lacht.] Zo hoor je dan wél weer beter hoe knap die liedjes geschreven zijn.’
Hoe is het om als zussen op het podium te staan?
V: ‘We hebben als het ware dezelfde bloedgroep, hartslag en timing. Onze stemmen blenden goed, ze versmelten op een mooie manier. Met de kleinste beweging of een blik naar elkaar, weten we wat de ander bedoelt. Ik denk dat we elkaar daarom ook sneller muzikaal durven uit te dagen. We hebben erg veel lol met elkaar.’
B: ‘We kunnen als zusjes lekker kibbelen en tutten in de kleedkamer. Zonder gedoe, lekker ongecompliceerd en vertrouwd. Agnetha en Frida waren dan wel geen echte zusjes van elkaar, maar het lijkt alsof ze dat wel waren. Ze hebben samen zoveel meegemaakt. Dag en nacht waren ze samen op pad; op tournee, in de studio en op televisie. Ze waren succesvolle vrouwen met een gezin, die zich staande moesten houden in de harde wereld van de muziekindustrie.’
Hoe is het om in de huid te kruipen van Agnetha…
V: ‘Frida noemt mij in de voorstelling Aggie en ik noem haar Friedje. We zijn hartsvriendinnen. Samen door dik en dun, ook voor wat betreft de irritaties, teleurstellingen en het verdriet. Agneta was een fantastische zangeres, ze kon alles met haar elastische stem. Ze heeft iets melancholisch over zich, gedeeltelijk door de ups en downs in haar leven, vermoed ik. Ze was onzeker, gevoelig en kreeg een relatie met een fan die een stalker bleek. Dat moet verschrikkelijk voor haar zijn geweest. Als superster ben je al zo kwetsbaar.’
…en in die van Anni-Frid?
B: ‘Anni-Frid heeft veel ingeleverd om zo succesvol te kunnen zijn. Ze verliet haar gezin om professioneel zangeres te worden, dat is een groot offer. Ik heb enorme bewondering voor haar!’
Wat is jullie muzikale achtergrond?
B: ‘Ik ben als beeldend kunstenaar opgeleid en heb mijzelf het acteren en zingen aangeleerd. Ik schrijf Nederlandstalige liedjes en breng albums uit. Momenteel treed ik ook op met Nederlandse vertalingen van klassiekers van Jacques Brel.’
V: ‘Ik ben als zangeres aan het conservatorium opgeleid en geef nu zelf les op het conservatorium. Ik schrijf Engelstalige liedjes. Ik heb net een nieuwe ep uitgebracht en speel ook in de concertvoorstelling Solomet3.’
De hits van ABBA zijn ook populair bij karaokeliefhebbers. Mag er meegezongen worden van jullie?
B: ‘Natuurlijk mogen de mensen meezingen! Dat vinden we heerlijk en het is ook bijna onmogelijk om het niet te doen. Soms zijn wij even de tekst kwijt, dat gebeurt op onze leeftijd [Beatrice en Vera lachen]. We vragen het publiek om ons dan even te helpen.’
Tot slot, wat is jullie lievelingsnummer?
V: ‘Oeh dat is moeilijk. Er zijn zoveel goede liedjes! Ik heb altijd een kippenvelmoment bij Thank you for the Music als iedereen meezingt.’
B: ‘The winner takes it all, omdat het zo’n universeel nummer is. Het leven loopt soms anders dan je zou willen. Je wordt verlaten en bent aangewezen op jezelf. Je voelt dat dit lied emotie losmaakt bij het publiek.’
Dancing Queens - xs tribute to Abba is vanaf 14 september te zien in diverse theaters.
Kaarten zijn te koop op de website of aan de kassa van de theaters.
Check de speellijst hier.