KIK Productions

voorstellingen

SISI BOY

Interview

SISI BOY © Tim Stet
spel: Steef de Jong

regie: Ina Veen
techniek: René Rood
vormgeving: Steef de Jong, Nina Vreeken

foto: Tim Stet

met dank aan onze filantropen
opera/cabaret 2019-2020

Steef de Jong / Groots en Meeslepend over zijn voorstelling SISI BOY

‘Uiteindelijk gaat de voorstelling over het verlangen naar vrijheid, over de mogelijkheid om te zijn wie je diep van binnen bent.’

Theatermaker Steef de Jong is misschien wel een eeuw te laat geboren. In zijn voorstellingen grijpt hij in ieder geval elke gelegenheid aan om de negentiende eeuw te laten herleven. Op onnavolgbare wijze neemt hij het publiek mee in zijn zoektocht naar romantiek en schoonheid. Met muziek, humor en karton.
De kartonnen decorstukken die Steef maakt, bevatten meestal dubbele bodems die door open te klappen, zichtbaar worden. Zo ontvouwen de voorstellingen zich letterlijk voor de ogen van het publiek, zoals hij eerder liet zien in De Modern Art Revue, Steef’s Operette Uurtje en Orfeo, een drama van karton. Hij kreeg de Theatre Award op het Fringe Festival van Perth (Australië) in 2015. Eind 2017 ontving Steef de Mary Dresselhuys Prijs. Eind vorig jaar presenteerde Steef zijn tweede langspeelplaat Liedjes van Steef de Jong 2. Sinds februari reist hij langs de theaters met SISI BOY, een voorstelling over zijn fascinatie voor keizerin Elisabeth en de rol van Sisi in zijn leven. Tijd voor een interview met Steef zelf.

Wat fascineert jou zo aan Sisi?
Steef de Jong: ‘Ik ben fan van Sisi sinds de films van Romy Schneider die we vroeger op videoband hadden over de Oostenrijkse keizerin Elisabeth. De romantiek van de 19e eeuw en de wereld van Sisi zijn voor mij een manier om uit de werkelijkheid te ontsnappen. De wereld van keizers, koningen en koninginnen in Europa lijkt een geschiedenis uit lang vervlogen tijden, maar het is eigenlijk nog kort geleden. Sisi was nog geen 100 jaar dood toen ik werd geboren.’

Waar gaat SISI BOY voor jou over?
Steef de Jong: ‘Uiteindelijk gaat de voorstelling over het verlangen naar vrijheid, over de mogelijkheid om te zijn wie je diep van binnen bent. Sisi was een vrije geest, maar zat gevangen in strenge hofregels. Haar zoektocht naar vrijheid herken ik. Dat heeft niet alleen te maken met mijn geaardheid, het gaat ook over andere dingen. Hoe lelijker en vreselijker ik de wereld om me heen begin te vinden, hoe meer behoefte ik voel om het over Sisi en rozentuinen te hebben. Tijdens mijn studietijd heb ik heel lang gevonden dat mijn liefde voor operette niet kon. Dat ik het niet mooi mocht vinden, omdat het sentimenteel en kitsch was. Wat dat betreft is SISI BOY ook mijn coming out als romanticus.’

Waarom met karton en operette?
Steef de Jong: ‘Karton en operette zijn naast Sisi zelf mijn grote liefdes. Ik vertaal mijn verwondering in de kartonnen stukken en maak van karton iets heel moois dat zich letterlijk ontvouwt voor ieders neus. Met karton kun je met je handen, van iets plats, iets driedimensionaals maken. Daar kan geen beamer tegenop. Ik ben aan de Gerrit Rietveld Academie opgeleid als beeldend kunstenaar, in eerste instantie ben ik dus een beeldende maker. Op de academie maakte ik pop-up boeken, waaruit als je de bladzijden omsloeg allerlei figuren tevoorschijn kwamen. Die techniek gebruik ik ook in mijn voorstellingen.’

Heeft deze rol jou iets geleerd?
Steef de Jong: ‘In SISI BOY speel ik eigenlijk geen rol, het is mijn persoonlijke verhaal. Dat vond ik moeilijker dan een rol spelen, omdat ik daar doorheen moest breken. Iedereen heeft een andere kant die je misschien niet zo snel ziet, of laat zien, net als Sisi, net als ik, misschien is dat het wel?’

SISI BOY was dé hit van Theaterfestival Parade. Is het anders om deze voorstelling nu in de theaters te spelen?
Steef de Jong: ‘De omgeving op de Parade doet altijd mee. Er hangt een drukke, opgewonden sfeer. Het is fijn om het nu in de theaters te spelen en het met de rust van de theaterzaal tot bloei te laten komen. Deze theaterversie geeft meer ruimte om het echte verhaal van keizerin Sisi te vertellen. De films met Romy Schneider laten een heel ander beeld zien dan haar ware leven, dat vele malen tragischer was.’

Heb je het stuk ook veranderd hiervoor?
Steef de Jong: ‘De essentie is nog dezelfde maar deze versie is langer en uitgebreid met een aantal nieuwe liedjes met teksten van Louis van Beek en vertalingen van gedichten van keizerin Elisabeth zelf.’

SISI BOY is te zien tot en met 2 mei, zie speellijst
www.grootsenmeeslepend.nl