zingend naar het einde
De patiënten Roest en Harderwijk worden in het sanatorium aanvankelijk alleen bezocht door de moeder van Harderwijk en de uit Nagorno-Karabach afkomstige schoonmaakster. Naarmate hun levenseinde nadert worden de herinneringen aan de muziekwereld waarin zij beiden werkzaam waren steeds heviger en koortsiger. Harderwijk was operadirigent en Roest maakte als amateurzanger Mario Rostero furore in buurthuizen en bij braderieën met als enige repertoire het beroemde drinklied uit de opera La Traviata van Verdi.
In De Bezoeking graven Roest en Harderwijk diep in elkaars geheugen, waarbij het accent steeds vaker komt te liggen op Verdi’s meesterwerk. Figuren uit genoemde opera passeren de revue en geleidelijk beginnen werkelijkheid en fantasie door elkaar te lopen. Roest en Harderwijk en de vrouwelijke bezoekers gaan zo zeer op in het herbeleven van het verhaal van La Traviata dat zij de greep op de realiteit uit het oog verliezen. Zo kan het gebeuren dat in hun beleving het sanatorium plotsklaps verandert in een feestzaal of casino en de toeschouwer in een hartstochtelijke operascène terecht blijkt gekomen. Het plotseling hervonden enthousiasme van Roest en Harderwijk zorgt voor hilarische en ontroerende momenten en mondt ten slotte uit in een operawaardige apotheose waarmee beide patiënten zingend de laatste acte inluiden.
De Bezoeking is de laatste reisvoorstelling van toneelgroep Het Volk.
De patiënten Roest en Harderwijk worden in het sanatorium aanvankelijk alleen bezocht door de moeder van Harderwijk en de uit Nagorno-Karabach afkomstige schoonmaakster. Naarmate hun levenseinde nadert worden de herinneringen aan de muziekwereld waarin zij beiden werkzaam waren steeds heviger en koortsiger. Harderwijk was operadirigent en Roest maakte als amateurzanger Mario Rostero furore in buurthuizen en bij braderieën met als enige repertoire het beroemde drinklied uit de opera La Traviata van Verdi.
In De Bezoeking graven Roest en Harderwijk diep in elkaars geheugen, waarbij het accent steeds vaker komt te liggen op Verdi’s meesterwerk. Figuren uit genoemde opera passeren de revue en geleidelijk beginnen werkelijkheid en fantasie door elkaar te lopen. Roest en Harderwijk en de vrouwelijke bezoekers gaan zo zeer op in het herbeleven van het verhaal van La Traviata dat zij de greep op de realiteit uit het oog verliezen. Zo kan het gebeuren dat in hun beleving het sanatorium plotsklaps verandert in een feestzaal of casino en de toeschouwer in een hartstochtelijke operascène terecht blijkt gekomen. Het plotseling hervonden enthousiasme van Roest en Harderwijk zorgt voor hilarische en ontroerende momenten en mondt ten slotte uit in een operawaardige apotheose waarmee beide patiënten zingend de laatste acte inluiden.
De Bezoeking is de laatste reisvoorstelling van toneelgroep Het Volk.