‘Als ik de citroenen van Van Gogh wil begrijpen, leg ik er in mijn verbeelding maar altijd een paar naast zoals ik ze zie en dan voel ik het hemels brede verschil.’
Een leven voor de kunst en de kunst van het leven. Daarover gaat Uit Verdriet Geboren. Theatermaakster Julika Marijn duikt op speelse en brutale wijze in het leven van Helene Kröller-Müller (1869-1939). Een powervrouw avant la lettre die als een van de eersten op grote schaal het werk kocht van Vincent van Gogh, Piet Mondriaan en Bart van der Leck. Met haar uitzonderlijke collectie realiseerde ze het Kröller-Müller Museum op de Veluwe. Van dit museum kreeg Julika Marijn - speciaal voor deze voorstelling - toegang tot de kist met ruim 3000 brieven die Helene schreef aan haar zielsverwant Sam van Deventer.
’Lieve Sam, op mijn kalender staat: ’’De kunst is de spiegel van de ziel’’. Daarom houd ik van de kunst, omdat zij het mooiste en beste, het meest ware van mensen brengt.’
Julika Marijn gaat vertellend, spelend en zingend op zoek naar de inspirerende, maar ook complexe vrouw achter de wereldberoemde verzameling. Waarom wijdde zij haar leven aan de kunst en wat hoopte ze daarin te vinden? Liefde, troost, erkenning, eeuwigheid? Marijn laat Helene via haar brieven zélf aan het woord. En terwijl ze het portret van Helene schetst houdt ze en passant ook haar eigen levensvragen tegen het licht.
Marijn baseerde eerdere voorstellingen op de oorlogsdagboeken van Etty Hillesum en de levens van Maria Magdalena en Lady Di. Eigenzinnige vrouwen uit de geschiedenis die door Marijn ijzersterk werden neergezet in hartverwarmende voorstellingen. In Uit Verdriet Geboren neemt ze het publiek mee in het opwindende levensverhaal van Helene Kröller-Müller en werpt zo een ander licht op nalatenschap en het kijken naar kunst.
‘Het museum is uit verdriet geboren! Als een dankbare bloem is het er uit opgebloeid en dit verdriet heet Helene.’
Een leven voor de kunst en de kunst van het leven. Daarover gaat Uit Verdriet Geboren. Theatermaakster Julika Marijn duikt op speelse en brutale wijze in het leven van Helene Kröller-Müller (1869-1939). Een powervrouw avant la lettre die als een van de eersten op grote schaal het werk kocht van Vincent van Gogh, Piet Mondriaan en Bart van der Leck. Met haar uitzonderlijke collectie realiseerde ze het Kröller-Müller Museum op de Veluwe. Van dit museum kreeg Julika Marijn - speciaal voor deze voorstelling - toegang tot de kist met ruim 3000 brieven die Helene schreef aan haar zielsverwant Sam van Deventer.
’Lieve Sam, op mijn kalender staat: ’’De kunst is de spiegel van de ziel’’. Daarom houd ik van de kunst, omdat zij het mooiste en beste, het meest ware van mensen brengt.’
Julika Marijn gaat vertellend, spelend en zingend op zoek naar de inspirerende, maar ook complexe vrouw achter de wereldberoemde verzameling. Waarom wijdde zij haar leven aan de kunst en wat hoopte ze daarin te vinden? Liefde, troost, erkenning, eeuwigheid? Marijn laat Helene via haar brieven zélf aan het woord. En terwijl ze het portret van Helene schetst houdt ze en passant ook haar eigen levensvragen tegen het licht.
Marijn baseerde eerdere voorstellingen op de oorlogsdagboeken van Etty Hillesum en de levens van Maria Magdalena en Lady Di. Eigenzinnige vrouwen uit de geschiedenis die door Marijn ijzersterk werden neergezet in hartverwarmende voorstellingen. In Uit Verdriet Geboren neemt ze het publiek mee in het opwindende levensverhaal van Helene Kröller-Müller en werpt zo een ander licht op nalatenschap en het kijken naar kunst.
‘Het museum is uit verdriet geboren! Als een dankbare bloem is het er uit opgebloeid en dit verdriet heet Helene.’