KIK Productions

voorstellingen

ORFEO, een drama van karton

Recensies

ORFEO, een drama van karton © Tim Stet
met: Steef de Jong en op accordeon Marieke Hopman
regie: Ina Veen
techniek en geluidsontwerp: René Rood
vormgeving: Steef de Jong en Nina Vreeken 
kostuums: Willy Veen
decorbouw: Stephan Nelissen
pr: Lonneke van Eden
fotografie: Tim Stet

Orfeo, een drama van karton wordt mogelijk gemaakt door:
Fonds Podiumkunsten en Fonds 21.
toneel 2017-2018

Over ORFEO, een drama van karton schreef

Trouw, 27 februari 2018
Sander Hiskemuller schreef een verslag over de voorstelling van Steef, naar aanleiding van een bezoek aan zijn atelier, lees het artikel hier
de Volkskrant
‘Orfeo - een drama van karton. Dat karton slaat op de manier waarop De Jong doorgaans theater maakt: hij knutselt zelf allerlei decorstukken en attributen in elkaar om er vervolgens zijn voorstelling van te maken. Zijn stijl: onbevangen, anti-dramatisch en speels educatief. Een unieke vorm van theater.’ 
Haarlems Dagblad
‘Het slotbeeld is prachtig: een golvende zee van karton waaruit alleen het hoofd van De Jong hartverscheurend zingt over zijn verloren liefde.’ […]
‘De muziek van Marieke Hopman is prachtig.’
Theaterkrant
**** ‘Steef de Jong zet stapels karton om in kastelen en paleizen, een ware metamorfose, net als Ovidius doet als hij zijn geschiedenissen vertelt als verhalen over gedaanteveranderingen.’ […] Het is tegelijk simpel en ingewikkeld, ingenieus en grappig. Ik kan me onbeperkt verbazen over wat hij met ogenschijnlijk primitieve middelen weet op te bouwen.’
Operamagazine.nl
‘De Jongs vaste ingrediënten: een uitklapbaar decor, een eenmansvertelling, dialogen via videoprojectie, dramatische verhalen van historische figuren, klassieke muziek en zang. Ook Orfeo is geheel gebakken volgens die receptuur. Het blijft kunstig en wonderschoon.’

‘De kartonnen decorstukken die dit verhaal vertellen liggen plat op de vloer en werken als opengeslagen pagina’s van een pop-upboek. Steeds ontvouwt zich een nieuwe verrassing…’

‘Muziek van Gluck, Monteverdi en Offenbach krijgt een eigen tekst, begeleid door koperblazers uit de computer en accordeonist Marieke Hopman op het toneel. De Jongs stem is helder en kent een hoog bereik. Niet het schallende karakter van een typische operazanger, eerder een zacht en lieflijk geluid.’
Blogger Rein Swart
‘Steef de Jong maakt de een na de andere gave voorstelling met pop-up decors, zang en ontregelende humor. In Orfeo, een drama van karton, opnieuw geregisseerd door Ina Veen, komen daarbij nog de fraaie accordeonklanken van Marieke Hopman en de technische bijstand van twee stofjassen, die af en toe een bijdrage leveren aan de sterke zangnummers.’

[…] ‘Na de vraag van Hopman hoe het afliep met Orpheus wordt op fraaie wijze zijn ondergang geschetst en ook zijn eeuwig fluisterende verlangen naar Eurydice, nog steeds hoorbaar in de golven. Alles gaat door in iets anders. Dat is een positieve conclusie die Orfeo, een drama van karton, bij het enthousiaste publiek achterlaat.’

Over ORFEO, een drama van karton zei


Over Steef's Operette Uurtje schreef

Trouw
*****: '...een ode aan de operette.' 

Mary Dresselhuys Prijs!

Theaterkrant
In december 2017 kreeg Steef de prestigieuze Mary Dresselhuys Prijs, die eenmaal per twee jaar wordt uitgereikt aan een acteur, actrice of gezelschap met een uitzonderlijk talent. En alhoewel hij een van de jongste winnaars van deze prijs zou worden, 'wilde de jury een ode aan zijn talent en originaliteit niet langer uitstellen’.  

Lees hier meer over de uitreiking!  

Over Steef's Operette Uurtje schreef

de Volkskrant
*****: 'Steef de Jong weet zijn publiek bijkans te betoveren.'
Theaterkrant
*****: ‘…visueel indrukwekkend spektakel dat oprecht enthousiasmeert voor operette.’
Scènes
*****: 'Hoogstaand en hilarisch operettespektakel van karton'
NRC
****: 'een verrukkelijke eenmansoperette'