KIK Productions

voorstellingen

Dear World

Interview

Dear World © Marcel van Vuren
piano en zang: Iris Hond
strijkers: Matangi Kwartet
contrabas: Marijn van Prooijen
percussie: Rony Barrak

regie: Robin de Levita
theaterconcert 2017-2018

INTERNATIONAAL GERENOMMEERD PIANISTE EN ZANGERES OP THEATERTOURNEE

Ton van Mourik
Het bewogen wereldhart van Iris Hond
30 is ze inmiddels, Iris Hond. En haar komende theaterconcert DEAR WORLD belooft wat. Ze trekt er momenteel met medewerking van het Matangi Kwartet, Marijn van Prooijen en Rony Barrak mee door Nederland. Maar Iris speelt ook nog op andere onverwachte plekken. Plaatsen waar, aldus de pianiste en zangeres, voor een groot gedeelte haar hart ligt.

‘Ik voel me goed in mijn leven’, verklaart Iris, alsof ze een comfortabel kledingstuk beschrijft. ‘Ik doe dingen die ik graag wil doen. Dingen die belangrijk zijn. Ik leef mijn droom. Woon voor de ene helft in Amerika, voor de andere in Nederland en werk met te gekke mensen.’

Ze heeft dat niet in de laatste plaats te danken aan haar in 2016 verschenen cd DEAR WORLD. De ‘muzikale brieven’ daarop verrasten vriend en vijand, door de unieke vermenging van haar klassieke achtergrond met pop, jazz en andere invloeden. De klassiek-geschoolde Iris zei daar eerder over: ‘Ik ben eigenlijk ook een rockchick en tegelijk een liefdeskind. Mijn ouders werden er al gestoord van wanneer ik, als 7-jarige, iedereen kusjes gaf en zei dat ik van hen hield. Maar ik ben nog steeds iemand die liefde naar de wereld wil brengen. Als bron put ik daarbij uit mezelf. Elk stuk op het album heeft een andere achtergrond, gebaseerd op eigen ervaringen. Het zijn in principe negen brieven aan de wereld. Niet dat ik pretendeer te weten wat de wereld nodig heeft. In ieder geval gaat het over verbinding en echt contact met mensen.’ Een ervan, A letter to you, is een brief aan goede vriend Leonard Cohen. Op zijn beurt zei de oude meester over Iris: ‘A great spirit revealed’.

De manier waarop Hond haar klassieke achtergrond verweeft met semi-populaire stijlen, is adembenemend. De pianiste, componiste en zangeres behoort onmiskenbaar tot de groten. Als een zeiler die de wind naar zijn hand zet, laveert ze moeiteloos over de toetsen.

Persoonlijk en herkenbaar
Terwijl Iris van management veranderde, vertrouwde ze de regie van de huidige tour toe aan theater- en televisieproducent Robin de Levita, bekend van onder meer de musical Soldaat van Oranje. Hond: ‘DEAR WORLD is een heel persoonlijk verhaal dat tegelijk universele thema’s beslaat. In het concert vertelt ze bijvoorbeeld over hoe ze doorzette in een voor haar zware periode om haar doel te bereiken.

Het theaterconcert is een aaneenschakeling van eigen songs, stukken van Chopin en Rachmaninoff en een enkele cover. Ze is opgetogen dat het Matangi Kwartet, contrabassist Marijn van Prooijen en percussionist Rony Barrak mee op tournee gaan. ‘Het is zoals in de liefde; soms ontmoet je iemand en dan voel je dat je één wordt. Dat ervaar ik als ik met deze groep mensen speel. Het Matangi Kwartet speelt de klassieke werken op het allerhoogste niveau, maar maakt ook cross-overs naar andere muzikale werelden. Dat is precies het soort muzikanten dat ik zoek. Marijn van Prooijen is ook zo. En Rony Barrak is van een zeldzame kwaliteit! Wat die gast op zijn darbuka [red. vaastrommel] kan, is adembenemend. Als je hem ziet en hoort spelen weet je genoeg.’

Tournee voor minderbedeelden
Het was de muziek die Iris in haar eigen leven overal doorheen sleepte. ‘Ik ben heel jong uit huis en naar het conservatorium gegaan’, ontboezemt ze. ‘Door omstandigheden heb ik toen een tijd op straat geleefd. Speelde in restaurants voor eten. Wilde niet dat mijn ouders het wisten, want ik was bang dat ze me terug zouden halen. Van alcohol of drugs kon ik gelukkig afblijven. In plaats daarvan werd pianospelen mijn passie, houvast en overlevingsmiddel. Op het conservatorium leerde ik heel goed piano spelen. Maar het waren de daklozen die mij de echte kracht van muziek leerden: verbinden.’

Die bewogenheid voor mensen aan de zelfkant van het leven, bleek blijvend. Honds eigen ster mag dan terecht rijzende zijn, tussen de huidige concerten door speelt Iris ook nog op heel andere plekken. ‘Ik heb voor daklozen bij het Leger des Heils in Den Haag gespeeld. En voor vluchtelingen in Limburg. In een TBS-kliniek, ziekenhuizen en penitentiaire inrichtingen. Ik merk dat daar voor een groot gedeelte mijn hart ligt.’

Bewogen wereldhart
‘Muziek kan verlichting brengen’, verduidelijkt Iris. ‘En niet alleen op podia en in zalen. Mensen even uit een nare situatie halen, hen even naar een andere wereld brengen.’ De muzikante overweegt om binnenkort The Heart Escapes Foundation op te richten, een stichting die als paraplu voor dergelijke activiteiten kan dienen. Dit aspect van het bewogen wereldhart van Iris Hond gaat haar echter niet in de koude kleren zitten. ‘Door alle ontmoetingen en verhalen, zit ik op de terugweg soms huilend in de auto. Het neemt niet weg dat ik enorm geniet van de landelijke theatertour. De ervaringen die ik opdoe tijdens het spelen voor minderbedeelden, neem ik mee in de DEAR WORLD-concerten.’ Waarop ze zich haast te zeggen: ‘En die optredens zijn heus niet alleen maar verdrietig. Integendeel! Er wordt zowel hard gelachen, als dat mensen met een traan weggaan. Ondertussen schrijf ik ook aan een nieuwe cd. En ik werk aan filmmuziek, naar aanleiding van de ontmoeting met een interessante filmcomponist in mijn woonplaats Los Angeles.’

Iris Hond speelt DEAR WORLD, tezamen met het Matangi Kwartet, Marijn van Prooijen en Rony Barrak in diverse theaters. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa of via de website van het theater.