KIK Productions

artiesten

Toneelgroep Het Volk

Biografie

Over Toneelgroep Het Volk

De Haarlemse Toneelgroep Het Volk is een klein gezelschap, dat inmiddels 40 jaar naar Nederlandse en Vlaamse theaters reist en het publiek pleziert met eigenzinnige voorstellingen. Het gezelschap staat jaarlijks rond de honderd keer op de planken. Gemiddeld genieten zo’n tienduizend theaterliefhebbers per seizoen van de voorstellingen.


onderscheidingen, waaronder Ridder in de Orde van Oranje-Nassau

Het gezelschap sleept diverse prijzen in de wacht. In 1992 de Prosceniumprijs – voor de producties Toblerone en Het Laatste Kievitsei en een jaar later de Noord-Hollandse theatertrofee. Bij het 25-jarig bestaan in 2001 wordt Het Volk verblijd met de erepenning van de stad Haarlem. In 2010 wordt het gezelschap genomineerd voor de Johan Kaart-prijs. In 2016 ontvangt het gezelschap de oeuvreprijs in het kader van de uitreiking van de Haarlemse Olifant. En na afloop van de feestelijke bijeenkomst op 25 september 2016, ter ere van het veertigjarig jubileum van Het Volk, worden Bert Bunschoten, Joep en Wigbolt Kruijver benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.     


liefderijke aandacht voor de Nederlandse taal

Bert Bunschoten en Wigbolt Kruijver vinden in 1976 de tijd rijp voor een nieuw toneelgezelschap. Ze willen toegankelijk en herkenbaar theater maken, gekenmerkt door een liefderijke aandacht voor de Nederlandse taal. De naam Toneelgroep Het Volk wordt gekozen vanwege de talloze voorstellingen die ze spelen. Al snel willen ze meer dan alleen bestaand repertoire spelen. De twee acteurs zetten literaire teksten van Elsschot (Dwaallicht), Bordewijk (Bint wordt bij Het Volk De Hel), Daisne (De Trein der Traagheid) en Haverschmidt (Dominee Fluit) naar hun hand. Tevens worden in de beginperiode coproducties gemaakt met onder meer Technische Theatergroep Perspekt, Het Publiekstheater (Hamlet), Toneelgroep Amsterdam (De Twaalf Gezworenen) en de Shakespeare Compagnie o.l.v. Adrian Brine.


mannelijk onvermogen

De logische stap naar het zelf schrijven van stukken wordt gezet nadat acteur Joep Kruijver in 1989 het gezelschap is komen versterken. Met de zogenoemde Trilogie van het mannelijk onvermogen – Blauwdruk (1989), Kaaljakkers (1990) en Het Laatste Kievitsei (1992) – introduceert Het Volk de heel eigen thematiek, die – hoewel de dertien latere voorstellingen soms heel anders van karakter en sfeer zijn – tot op heden nooit meer echt wordt losgelaten: die van het ‘mannelijk onvermogen’. Van de trilogie wordt door de VPRO een televisiebewerking gemaakt die onder de titel Afhoeken, Scheurleer en Oestersex in april 1993 wordt uitgezonden.


absurdisme, humor en ontroering

In 1992 doet Aike Dirkzwager zijn intrede als regisseur van Het Laatste Kievitsei. Hij levert vervolgens bij elf van de twaalf zelfgeschreven toneelstukken als schrijver/dramaturg zijn bijdrage en produceert ook soundscapes en videobijdragen. Zo werkt het gezelschap jarenlang als een hechte groep van vier makers. In hun werk komen absurdisme, humor en ontroering samen in toneelstukken waarin mededogen met de mens als eeuwige underdog en gedoemd verliezer, centraal staat.


De God van de Slachting door Yasmina Reza

Het Volk-repertoire op een rijtje: Nooit meer dansen (1993), Golden Fiction (1995), Het Volk in Dothan (1996), Gebakken Meeuw (1999), Een Zomerjurk vol Verdriet (2000), Vlegeljaren (2003), Logement van Dijk (2004; met gastacteur Jan Heijer), Sprongen in het Duister (2005), Helden zonder Glorie (2006; geschreven door Don Duyns), Wat niet mag (2006, naar het toneelstuk van J.M. IJssel de Schepper-Becker uit 1932; met als gastacteurs Minke en Karlijn Kruijver), Oidiepoes (2008; met als gastacteurs Minke en Karlijn Kruijver), De Opportunist (2009; naar een idee en in regie van Michael Helmerhorst; met als gastacteurs Minke en Karlijn Kruijver) en De Drie Verdrietige Eenzame Mannen (2010), Het Jubileum (2011, met als gastacteur Steven de Jong), Herfst in Schoorl  (2013), een reprise van Het Dwaallicht (2014), een herneming t.g.v. het 40-jarig jubileum van Het Volk in Dothan (2015), Veteranen (2016 en 2017) en De God van de Slachting (2017-2018) van de Franse schrijfster Yasmina Reza.

De eerste acht toneelstukken worden in 2001 ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan gebundeld in het lijvige boekwerk Het mannelijk onvermogen in 8 toneelstukken. In 2012 volgt het tweede deel: Het mannelijk onvermogen in nog eens 9 toneelstukken.

Hoewel Het Volk furore maakt met de oorspronkelijke toneelstukken, wordt de samenwerking met andere schrijvers en theatermakers niet geschuwd. Soms worden schrijfopdrachten verleend, dan weer wordt samengewerkt met andere theatermakers en een enkele keer wordt een bestaand stuk op het repertoire genomen.

© website Toneelgroep Het Volk